Terugblik Prissma’s Pitch 2013

Afgelopen donderdag was het weer zover! Het Kurhaus stroomde vol voor het zomerevent van KBenP. De juryleden namens plaats op de grote stoelen vooraan en gingen klaar zitten om de binnengekomen en geselecteerde ideeën te beoordelen. Het was dit jaar weer een spannende sessie, het niveau van de ideeën lag hoog. De deelnemende pitchers waren studenten, soms deeltijd en al aan het werk en soms full-time en met jarenlange werkervaring. Gaaf om te merken dat de mensen met ideeën uit alle richtingen kunnen komen. Bovendien waren hun ideeën ook heel verschillend: van maatschappelijk belang tot commercieel belang en van een uitgewerkte technische oplossing tot een interactieve toepassing. Maar één ding hadden ze gemeen, ze waren door de selectie gekomen en beloofden een toegevoegde waarde te bieden voor de media- en informatiewereld. Het was te gek om te zien hoe enthousiast de pitchers waren en de reactie van de jury daarop. De jury was erg onder de indruk van het werk dat de pitchers in de ideeën hadden gestopt, de complimenten!

De pitchers hebben bijna allemaal een business plan uitgewerkt en staan klaar om hun idee in de markt te zetten. De studenten van de Hogeschool van Amsterdam hebben hun business plan uitgewerkt voor een module verzorgd door Erwin la Roi en Daphne Depassé, genaamd “Innovatief ondernemen in de informatiesector”. Dank voor jullie onmisbare bijdrage Erwin en Daphne! Wat Prissma betreft mag deze module op meer scholen worden aangeboden:)

De volgende ideeën werden gepitcht!

Daders vinden met Datamining, een ongelooflijk mooi initiatief van groot maatschappelijk belang. Mirjam Eikelboom hield haar presentatie niet aan de hand van een powerpoint presentatie, maar nam twee heren uit Oeganda mee die illegaal zijn en in Nederland wonen. Heel bijzonder dat zij het voor elkaar heeft gekregen deze heren hier te krijgen. Haar doel is om de focus te verleggen van slachtoffer naar dader door informatie te extraheren uit de verhalen van slachtoffers om de daders te vinden. Een ambitieus idee dat zeker de aandacht verdient!

Captain Track was het idee van Jesse Both en collega’s, de jongste deelnemers van Prissma’s Pitch. Dit groepje studenten presenteerden de digitale jukebox, een leuke app waarmee er in de kroeg of discotheek vanaf de mobiel nummers aangevraagd kunnen worden. Een oplossing voor die uitgaansgelegenheid die van ellende niet weten wat zij moeten draaien en welke muziek aansluit bij hun publiek. Betrokkenheid van de bezoeker door hun voorkeursmuziek te draaien, betekent een geslaagde avond! Een leuke, toegankelijke en concrete tool, waar we ons eenvoudige een voorstelling van kunnen maken, erg goed gevonden!

Kroupys is een platform voor studenten in het hoger / wetenschappelijk onderwijs. Een interactieve platform waarop de deelnemer vragen kan stellen aan zijn studiegenoot en documenten kan uitwisselen om meer van elkaar te leren. Dit idee dat kennisdeling onder studenten faciliteert op de manier dat aansluit bij de huidige social media, is vernieuwend ten opzichte van de huidige toepassingen. Het spelelement en de moderne look en feel zorgt ervoor dat gebruik ervan wordt gestimuleerd. Paul Beentjes heeft samen met zijn collega’s al een paar succesvolle pilots gedraaid en gaat dit de komende tijd nog verder uitwerken. Echt te gek, vinden wij, een idee dat technisch al is uitgewerkt en nu klaar is om ingezet te worden!

Ambinote is het idee van Klaas van der Molen en zijn collega’s. Ambinote is een technische oplossing die ervoor zorgt dat informatie door middel van een semantisch netwerk aan elkaar is gekoppeld. Grote hoeveelheden dat worden op deze manier toegankelijk voor de gebruiker en het nodigt bovendien uit om nog meer data daaraan toe te voegen. Sommige juryleden noemde het de Mindmap voor slimme mensen. Deze tool zou een prachtige toepassing zijn voor de kennisorganisatie die haar informatie zo wil structureren dat iedereen in de organisatie op zijn of haar manier bij de juiste informatie uit kan komen en gestimuleerd wordt daar informatie aan toe te voegen. Dit idee is qua business en techniek slim uitgewerkt op basis van de nieuwste technologie en staat klaar om ingezet te worden door de slimme kennisorganisatie, wie biedt?!

DIME is ook uit de koker van de Hogeschool van Amsterdam, deze keer komt het idee van de deeltijdstudenten. Een gaaf idee dat de wereld van persoonlijke gegevens delen, op zn kop zet! Sommige mensen hebben moeite met persoonlijke informatie te delen en sommige niet, sterker nog: delen betekent geld verdienen. “Verkoop je persoonlijke informatie, zorg ervoor dat deze up to date is en controleer waar je gegevens worden gebruikt (‘eerlijke data’). Op deze manier weet je waar je gegevens zijn en welke bedrag je daarvoor kunt vragen!” dit zeggen Martijn van Moock en Sanne Leeuwenkamp, de vertegenwoordigers van het groepje achter het idee DIME. Een inspirerend, commercieel en actueel idee dat inspireert en een idee waar wij nieuwsgierig naar zijn… wij zijn benieuwd!!

Senifi is het idee van Marijn van Twuyver en Jan-David van Luipen. Een toegankelijke en eenvoudige oplossing met een grote impact! Wifi beschikbaar stellen voor senioren in zorginstellingen. Hoe vanzelfsprekend Wifi is voor de samenleving, het is nog niet voor iedereen beschikbaar! Marijn, Jan-David en studiegenoten willen hier verandering in aanbrengen door de bemiddelende partij te zijn tussen providers en zorginstellingen. Hierdoor hoeven de mensen in de zorginstelling niet zelf voor hun eigen internet zorgen. Senifi betekent ‘connecting people’ – het contact tussen de mensen binnen en buiten de zorginstelling. Technische mogelijkheden kunnen het eenvoudiger en leuker maken voor iedereen!

Prissma’s Pitch Prijsuitreiking

Prissma wil allereerst iedereen heel erg bedanken voor de inzendingen, ook de pitchers die ideeën hebben ingediend die net niet door de selectie zijn gekomen.
Na wikken en wegen hebben de juryleden van Prissma’s Pitch besloten dat de hoofdprijs van 5.500 euro naar DIME gaat! Het is een flink bedrag waarmee dit idee van de grond kan worden getild. Door deze financiële boost hoopt de jury van Prissma’s Pitch meer te zien van DIME in de komende periode… leuk!!
De jury gelooft ook sterk in het succes van Ambinote en Captain Track en plaatste hen op respectievelijk de tweede en derde plek. Dit zijn ideeën waar we mee aan de slag kunnen – dat betekent Prikkelend, Realistisch, Informatief, Spraakmakend, Shocking, Mooi en Maatschappelijk Relevant en Ambiitieus… de P-R-I-S-S-M-A punten! “

De publieksprijs ging naar ‘Daders vinden met Datamining’. Het publiek vind het idee van Mirjam EikelBoom een idee dat aandacht verdient. We willen graag meer van haar idee horen, lezen, zien en hopelijk ook echt merken. Want, hoe fantastisch zou het zijn als wij de verhalen van slachtoffers kunnen vertalen naar een oplossing voor een maatschappelijk probleem… Mirjam, ga zo door!

Prissma wil de jury ook van harte bedanken:

Theo van Bergen (REEKX) (Sponsor) – Manager Advies & Projectmanagement Reekx
Karen Kamperman (RTL) – Hoofd Documentatie RTL Nieuws
Marco Feenstra (Telegraaf) – Hoofd Redactie Documentatie Dagblad De Telegraaf
Martijn de Breet (LexisNexis) – Hoofd Sales LexisNexis
Davied van Berlo (Pleio, Ambtenaar 2.0) – Initiatiefnemer Ambtenaar 2.0 en Pleio
Peter van Gorsel (Informatie Professional) – Publisher Informatie Professional
Michel Wesseling (KNVI) – Voorzitter Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Informatieprofessionals

Prissma’s Pitch wordt georganiseerd door Prissma. Dit jaar is het gesponsord door KNVI, GO-fonds en Reekx. Bedankt sponsoren! De Pitch wordt gefaciliteerd door KBenP, dankzij hen wordt dit jaarlijks terugkerend event gehouden in het Kurhaus te Scheveningen, bedankt KBenP!

This article has 1 comments

  1. Pingback: Dime - geld verdienen met je data » Door: Kim Dik - @42bis

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>